Week 5 | Waarom? - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Ava, Niene, Suus en Matthijs - WaarBenJij.nu Week 5 | Waarom? - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Ava, Niene, Suus en Matthijs - WaarBenJij.nu

Week 5 | Waarom?

Blijf op de hoogte en volg Ava, Niene, Suus en Matthijs

07 Juni 2017 | Portugal, Lagos

We zijn alweer ruim 5 weken onderweg! Dan lijkt de tijd toch snel te gaan als je daar even bij stil staat. Wat inmiddels wat minder snel gaat is ons reistempo. Als gezegd hebben we besloten wat minder plekken te willen zien en wat langer te blijven op de plekken die we wel bezoeken. Op die manier hebben we de afgelopen week op 2 campings gestaan. Na Figueira da Foz zijn we doorgereden naar Lissabon.

De dames vinden het zo ook fijn omdat ze wat beter weten waar ze aan toe zijn. Nu kunnen ze op een camping een beetje hun draai vinden. En dat vinden ze heerlijk. Ava kruipt lekker rond voor de camper en vermaakt zich met dingen in haar mond stoppen (die wij er natuurlijk weer uithalen) en Niene speelt veel met een emmer en schepje, maar kan ook knutselen, boekjes lezen of ons ‘helpen’ met de was of het opruimen. Niene is tegenwoordig ook ERG goed in het stellen van de waarom-vraag. We wisten dat de fase eraan zat te komen, maar hij is in alle glorie tot uitbarsten gekomen! Alle soorten en maten hebben we inmiddels gehad van heel praktisch “Waarom gaan we boodschappen doen?” tot heel diepzinnig “Waarom ben jij?”.

Maar terug naar de reis… Wij zijn niet persé citytrippers, maar Lissabon wilde we toch wel bekijken. Eerst was het plan om het in 1 dag te doen, maar de stad was uiteindelijk twee dagen meer dan waard. We hadden er heerlijk weer bij en hebben dus 3 nachten op de stadscamping gestaan. Op de camping stond een merkwaardige mengeling van hippies, dronken jongeren, pensionado’s en wijzelf. De camping was niet bijzonder up-to-date en schoon (“Waarom mag ik niet in het gebouw naar de WC?”), maar de enige dicht bij het centrum en met een goede busverbinding, dus prima voor ons bezoek aan Lissabon.

Een stad bezoeken met twee jonge kinderen is een uitdaging, maar inmiddels worden we er aardig bedreven in. De hop-on-hop-off bus blijkt voor ons een goede manier om een stad te bekijken met kinderen, met name het ontbreken van het dak vond Niene erg interessant (wat later leidde tot “waarom heeft onze camper een dak?”). Wij konden tegelijkertijd dan weer genieten van het uitzicht. Ook hebben we heerlijk gesnoept bij een Confiteria met allerlei lekkere broodjes en gebakjes én hebben we in rij gestaan voor een tafeltje bij Pastel de Belem, voor de fameuze (en heeeerlijke) gelijknamige gebakjes. Verder hebben we een aantal bezienswaardigheden bekeken, een beetje geshopt en in parkjes gechillt. Goed te doen dus!

Na de drukte van Lissabon waren we toe aan wat rust en ontspanning, dus de Algarve leek ons een goed plan. Ergens hadden wij een ideaalbeeld van een luxe camping met alles erop en eraan en die hadden we tot nu toe nog niet kunnen vinden, maar nu hebben we er één in Lagos te pakken. Het kon ook haast niet anders in dit erg toeristische gebied. Maar wij vinden het heerlijk om een keer een dagje bij een mooi zwembad te zitten, met een goed winkeltje, grote speeltuinen en ruime plekken. En dan nemen we de luidruchtige animatie maar op de koop toe (disco avonden, aquajogging, etc).

Gisteren hebben we een dagje getoerd met de camper om de fameuze kustlijn van de Algarve te bezoeken (“waarom zitten er gaten in die stenen?”). ’s Ochtends hebben we een boottochtje gedaan langs de kust (en door grotten) wat écht de moeite waard was. Daarna lekker uitgebreid geluncht met de dames in een redelijk sjiek etablissement, en ze hebben zich gedragen. Daarna nog een uurtje op het adembenemende Praia do Camilo gezeten. Ik durf wel te zeggen het mooiste strand waar ik ooit ben geweest. Heerlijk even gezwommen, maar helaas moesten we tot drie keer toe achter onze parasol aanrennen door wat rukwinden (“waarom waait het?” – lastige vraag om te beantwoorden trouwens!).

Vandaag en morgen doen we nog even helemaal niks en daarna steken we de grens weer over met Spanje om Andalusie te bekijken. Niene wil vast weer weten waarom…

• 07 Juni 2017 - 23:08

Peter (West Nederland):

Waarom zijn er nog geen video's?

• 08 Juni 2017 - 13:12

Anne:

Waarom zijn wij daar niet Niene;)?

• 09 Juni 2017 - 11:53

Marjolijn:

Heel herkenbaar dat "ge-waarom" van Niene. Succes met het geven van de juiste antwoorden ;-)
    Leuke foto's weer! X

• 09 Juni 2017 - 18:58

Sander:

Haha, prachtig!! Klinkt goed en have fun! Goed plan om het ook een beetje relaxed aan te pakken :)..

• 09 Juni 2017 - 21:23

Carla:

Wat een lekker ding is die Ava toch!:)
    En gezellig zo'n kletskous erbij! Wij hebben er hier nog een!:)
    Veel plezier x